حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا مصطفیپور، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اهمیت واقعه مباهله و آیه آن در تاریخ اسلام گفت: یکی از وقایعی که در سال نهم هجری اتفاق افتاد واقعه مباهله است. در این سال اقشار و گروه های مختلف برای دیدن پیغمبر(ص) به مدینه می آمدند، یکی از گروه هایی که برای ملاقات پیامبر(ص) خدمت آن حضرت رسیدند مسیحیان نجران بودند.
وی افزود: این گروه در مورد تولد حضرت عیسی(ع) و رسالتش و ... با پیامبر(ص) صحبتهایی کردند. پیامبر(ص) هم با توجه به دیدگاه های قرآن به آنها پاسخ داد، اما در نهایت آنها قانع نشدند و بنابر این شد که دو گروه به مباهله بپردازند.
مصطفی پور در ادامه سخانش با بیان اینکه وقتی با جدال احسن، کسی حق را نپذیرفت چاره ای جز مباهله نیست، اظهار داشت: آیه مباهله نازل شد که به پیامبر فرمود: «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ» بنابراین قرار شد که فردا در بیرون از شهر این کار انجام شود.
این محقق و مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در روز واقعه همه دیدند که پیامبر با چند تن از عزیزانش وارد شده، امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و امام حسن و حسین(ع) همراه او هستند، تصریح کرد: بنابراین مشخص می شود منظور از ابناء، حسن و حسین و نساء نا، حضرت زهرا(س) و انفسنا حضرت علی(ع) است. وقتی مسیحیان نجرانی این وضعیت را دیدند فهمیدند که وقتی پیامبر با چنین افرادی وارد شده، مطمئنا حق ایشان است و از این کار اجتناب کردند و تحت حاکمیت اسلام قرار گرفتند.
مصطفی پور در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه از این آیه می توان نتایج مختلفی را گرفت، بیان کرد: تا زمانی که طرف مقابل آگاهی ندارد می توان آگاهی بخشی و استدلال کرد و برهان آورد، اما وقتی حق روشن شد و در عین حال تسلیم نشد، راهی جز مباهله وجود ندارد. نکته دوم اثبات رسالت حضرت رسول(ص) و مقام اهل بیت(ع) در این آیه است. فخر رازی در مورد ابنائنا نشان می دهد که در آن واقعه جز حسنین کسی نبود، پس نوه دختری هم مانند فرزند خود انسان است، صرفا پسر یا فرزند پسری، فرزند انسان نمی شود. همچنین زمخشری مصداق نساءنا را حضرت زهرا(س) می داند.
این کارشناس با اشاره به اینکه در همین ماه یعنی در 25 ذی الحجه سوره هل اتی در مقام اهل بیت(ع) نازل می شود. همچنین روایت شده در همین دوران بود که حدیث شریف کساء نازل شده است. عظمت امام علی(ع) که نفس پیامبر نامیده شده در این آیه مشهود است که می توان نتیجه گرفت آن کسی که بعد از پیامبر شایستگی مدیریت جامعه اسلامی را دارد حضرت علی(ع) است.
وی در پایان سخنانش اظهار داشت: مأمون از امام رضا(ع) می پرسد که به چه دلیل شما را ابن رسول الله(ص) خطاب می کنند و به ما که از قریش هستیم و با رسول الله(ص) نسبت داریم نمی گویند: امام رضا(ع) هم به «ابناء نا» در آیه مباهله اشاره و تأکید می کند.
نظر شما